Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

zondag 14 juni 2020

Guilty Pleasure

Of je het nu wilt of niet: we zitten in de foutste maand van het jaar.

Foute muziek, je kent het wel, muziek waarvan je liever niet aan de buitenwereld laat zien dat je er naar luistert. Je weet dat het eigenlijk niet kan, maar waar je juist enorm van geniet of heel vrolijk van wordt: “Foute guilty pleasure hits”. Het liefst draai je de volumeknop ervoor op standje gehoorbeschadiging .


Guilty Pleasure is vertaald: beschamend genoegen/plezier. Het is iets, zoals een film, een televisieprogramma of een muziekstuk, waarvan je geniet, ondanks het feit dat men het algemeen niet hoog in het vaandel heeft staan, of dat het als ongewoon of vreemd wordt beschouwd. Iets waaraan je stiekem genoegen beleeft, hoewel je weet dat het eigenlijk niet hoort; stiekeme geneugte, heimelijk pleziertje, zelfs een plezier, waarvoor je je zou moeten schamen. Het is niet iets wat ik bedacht zou kunnen hebben, want dit is zó onnatuurlijk en tegenstrijdig; het is een tegenstelling. Het woord 'schuldig' staat in schril contrast met 'genieten'. Het betekent dat je ergens van geniet en je tegelijkertijd schuldig voelt dat je ervan geniet. 

Maar ja, het leeft nu eenmaal en ik was benieuwd naar dit onderwerp. Van mij mag je meebrullen met alle zogenaamde foute liedjes. Als ik het maar niet allemaal hoef te horen, zo ver ga ik nu ook weer niet.

Het zou niet getuigen van goede smaak. En uiteraard vinden we het daardoor een totale onzinterm, want alles wat het leven vrolijker, makkelijker of leuker maakt mag wat ons betreft omhelsd worden, slechte smaak of niet. En voor genieten hoeven we ons niet te schamen.


#guilty! Hang je schaamte in de kast en zing uit volle borst mee met jouw Guilty Pleasures. Lachen en huilen zijn de emoties die centraal staan! Sommige guilty pleasures zijn vrij universeel; dat scheelt weer voor de schaamte, die deel je dan. Wat is jouw guilty pleasure? “Keep calm and don’t ignore your guilty pleasure”. 


Proud to be fout!


Guilty Pleasure is van toepassing op bepaalde muziek die volgens de algemene opinie 'niet kan'. Het woord is al wat ouder, maar is door het televisieprogramma De Wereld Draait Door (DWDD) erg populair geworden, omdat het programma een tijdje een gelijknamige rubriek had, waarin bekende zangers en zangeressen hun guilty pleasures live vertolkten. Dit is o.a. beschreven door derdejaars student muziekwetenschappen P.F. van der Ploeg in een bachelor eindwerkstuk. De geïnteresseerden kunnen dit werkstuk lezen.


Waaraan voldoet een foute hit? Dr. Jacob Jolij, assistent professor in cognitieve psychologie en neurowetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, legt hieronder uit hoe een lied het stempel 'Guilty Pleasure' krijgt: 

"Liedjes die makkelijk in het gehoor liggen zijn de perfecte guilty pleasures en een fout nummer wordt vaak zo bestempeld door de maatschappij. Complexere muziek, zoals jazz, vraagt meer cognitieve vormogen om te luisteren waardoor het minder vaak geassocieerd wordt met een guilty pleasure.”

Guilty pleasures zijn dus liedjes die makkelijk te luisteren en te begrijpen zijn. Daarom kennen we ook meestal de hele songtekst uit ons hoofd. 

Er bestaat een Top 40 – Foute Hits CD. De CD bevat 40 ultieme Guilty Pleasure hits die vragen om uit volle borst mee te brullen. Denk aan Anita Meyer met Why Tell Me Why of Guus Meeuwis met Het Is Een Nacht. Hetzelfde geldt voor de muzikale meesterwerken Vandaag is Rood van Marco Borsato, of Ik bel je zomaar even op van Gordon en het volledige oeuvre van ABBA. Er bestaat zelfs een Muziekbingo Guilty Pleasures. Ze zijn ideaal voor: Bedrijfsuitje, teamuitje, vriendenweekend, familiedag, een personeelsfeest.


Volgens mij doet Q-music het meeste met “foute muziek”. Q music: “Er zijn nog maar weinig dingen zeker in 2020, maar van 1 ding kan je absoluut uit gaan: juni is bij ons als vanouds de Foute Maand! Met ook dit jaar de bekende hoogtepunten als het Foute Anthem. De Foute Life Party kan dit jaar vanwege corona niet doorgaan”.

Even wat theorie tussendoor: Een anthem (Gr. anathema, hymne) is oorspronkelijk een lofzang, gezongen door twee elkaar antwoordende koren (antifoon). Het kan ook een themalied zijn, ‘n lijflied: national anthem is een volkslied of populair pop- of rocknummer.

Q music: “Wist je dat het Foute Uur alweer vijftien jaar bestaat? Ooit begon het met de Foute 111 en in de afgelopen jaren hebben we het muzikale feest uitgebreid met een Q-top 500 van het Foute Uur en natuurlijk de legendarische Foute Party. We zijn jarig en... wie jarig is trakteert! Daarom draaien we dit jaar geen 500, maar 1500 Foute liedjes tijdens de Q-top 1500 van het Foute Uur!”.


Het foute Anthem van dit jaar, volgens Q-music: 

Op nummer 1 staat: Regi feat Jake Reese & OT met “Kom wat dichterbij” 

Gevolgd door 2. Miss Montreal ( Sanne Hans) “Als je alles weet “

Als derde Banana (feat. Shaggy)  DJ Fle Minisiren, Remix Lyric video. 


Spotify heeft de populairste guilty pleasures wereldwijd bekendgemaakt. Het is geen geheim meer: de populairste guilty pleasure wereldwijd is 'Mambo No. 5' van Lou Bega! Op de tweede plek staat de hit 'Wake Me Up Before You Go Go' van Wham!, op de voet gevolgd door 'My Sharona' van The Knack.


Spotify analyseerde meer dan 120.000 playlists met de naam 'Guilty Pleasures', om zo tot een Top 10 te komen van foute liedjes die het meest gestreamd worden.

Top 10 populairste guilty pleasures
:


1. 'Mambo No. 5' – Lou Bega 

 


2. 'Wake Me Up Before You Go Go' – Wham!



3. 'My Sharona' – The Knack 



4. 'Don't Stop Believin' – Journey
5. 'Cotton Eye Joe' – Rednex
6. 'You Spin Me Round (Like a Record)' – Dead Or Alive
7. 'Who Let The Dogs Out' – Baha Men
8. 'Never Gonna Give You Up' – Rick Astley
9. 'U Can't Touch This' – MC Hammer
10. 'Call Me Maybe' – Carly Rae Jepsen

Wist je dat je van Guilty Pleasures iets over jezelf kunt leren? Het leven is soms gecompliceerd genoeg en hoe lekker kan het dan zijn om gewoon simpele liedjes te luisteren en te zingen, dat is ontspannend en daar verlangen  mensen naar. Aan jou om te gaan ontdekken wat jouw Guilty Pleasures over jou zeggen. Misschien heb je een verantwoordelijke baan in een groot bedrijf en kijk je door de weeks het liefst stiekem Disney films. Kortom, wat is de rode draad bij jouw Guilty Pleasure?.  Wanneer je de rode draad hebt ontdekt kun je gaan kijken aan welk verlangen het tijd wordt toe te geven en aan welk verlangen je meer ruimte kunt bieden. Uiteindelijk geeft jouw verlangen aan wat goed is voor jou.

 

Mijn Guilty Pleasure is Corry Konings van Corry en de Rekels. Het was een van mijn eerste optredens, zonder m’n ouders en ik was meteen verkocht. Ze waren toen niet eens bekend; het was in een knus café met weinig mensen. Ik vind/vond haar stem erg mooi, vanwege de echtheid, alsof ze het allemaal echt meegemaakt had en door haar heldere en vertellende stem werd ik meegenomen in het levenslied. En daarnaast was ik dol op de 2- of meerstemmige liedjes en ook op de mondharmonica en de accordeon. Wat er ook nog bijkwam: ik was met mijn zus en haar vriendenclub, waarvan ik 1 jongen wel erg leuk vond. Ja en dan krijg ik dit emotionele, kwetsbare en lekkere gevoel en het is gebleven. En waarschijnlijk bij Corry ook, want volgens mij treedt ze nog steeds op. Met “Huilen is voor jou te laat” was zij toen, ongeveer in 1970 de enige Nederlandse artiest met een vermelding in het officiële “Guinness world book of records” met 41 weken in de top 40; De grootste hit aller tijden. Ik vond het leuk dat Corry en de Rekels in het bachelor eindwerkstuk van eerder genoemde derdejaars student muziekwetenschappen stonden. Huilen is voor jou te laat, Corry en de Rekels. Ik vind het aandoenlijk dat ze zingt: ”Ik hoop dat jij gelukkig met die ander bent”. Ik vind bijna alle liedjes mooi van haar en zeker ook "Ik zie de zon". 

 

Hé, het is oké om af en toe schaamteloos te genieten. Volgens mij ben ik de schaamte voorbij.

Stay Safe ❤️
Stay Guilty 🎀


Flower Ella


Geen opmerkingen:

Een reactie posten