Bas liet weten dat ie zich erg had laten raken door het liedje 'Mag ik dan bij jou?' van Claudia de Breij.
Miguel was benieuwd naar de versie van Jeroen van der Boom, die het uitvoert met complete band, en meer show, inclusief dansers.
Er ontspon zich een hele discussie, met waardering voor de 'kleine' uitvoering van Claudia, en de wat dikker aangezette interpretatie van Van der Boom. Interessant om te horen wat iedereen mooi vindt, en waarom. We vonden nog een middenweg in de uitvoering van Claudia de Breij samen met Paul de Leeuw:
Miguel nam het stokje over met een liedje van Celtic Woman: 'Oró Sé Do Bheatha 'Bhaile', waarbij we allemaal natuurlijk benieuwd waren hoe je dat toch uit moest spreken...
Het deed ons ook denken aan Clannad, die op een vergelijkbare manier gebruikt maakt van Iers/Keltisch geluid in hun muziek, bijvoorbeeld in het nummer 'The other side'.
Voor een wat ruwer Iers geluid wendden we ons tot de folkformatie The Dubliners, met het bij iedereen bekende 'Wild Rover'.
Een Ierse groep die wat meer naar de pop verschuift is 'The Corrs', met hun hit 'Breathless', inclusief fraaie videoclip!
Theo noemde de naam van Rossini, een klassiek opera-componist, waarvan hij de muziek zeer kon waarderen. Gioachino Rossini componeerde 39 opera's, waarvan 'De barbier van Sevilla' uit 1816 een van de bekendste is. De opera begint (9m13) met de graag Almavivva die een serenade brengt aan Rosina, maar ze weigert te verschijnen.
Hannes gooide het over een heel andere boeg; zoals bij de leden van de luistergroep al bekend was, houdt hij erg van de Jacksons; zowel Michael als al zijn broers en zussen. En dat zijn er nogal wat!
Hij stelde voor om van broer Marlon Jackson het nummer '(Let your love find) The Chosen One' te beluisteren.
Dat deed andere leden in de groep weer denken aan een 'Jackson-variant' zoals die er wel meer waren in de jaren '80: Five Star. Hier het nummer 'All fall down'.
Tot slot kwam Miguel nog met een leuke suggestie: 'Mi Patria' van de Chileense groep Quilapayún, die belangrijke ambassadeurs zijn van Chileense folkmuziek. Miguel zei daarna zelf dat hij hierbij ook moest denken aan de Russische zang. Daarom kwam ik zelf met een voorbeeld van het Russische 'Basso Profondo' (heel diepe bas), met de typische koorzang die je in de Russisch Orthodoxe kerk kunt horen.
We besluiten alweer een luistermiddag met een gevarieerde muzikale keuze op basis van al onze voorkeuren.
Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten