Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

woensdag 8 april 2020

Belgen

De laatste tijd is Nederland onder vuur komen te liggen van België in verband met de vermeend lakse manier waarmee we hier omspringen met onze zelf-isolatie. De Belgiërs zien ons liever in lockdown, maar dat willen ze al tientallen jaren. Vroeger zou dit aanleiding gegeven hebben tot een vernietigende lading Belgenmoppen, maar die tijden zijn geweest. Nu pakken we ze terug door hun pluspunten ongenadig voor het voetlicht te brengen.

We beginnen dan maar met TC Matic. De band begon in 1980, kwam voort uit Tjens-Couter en is vernoemd naar de Joegoslavische surrealistische dichter Dusan Matic over wie niet veel méér te vinden is dan dat TC Matic naar hem vernoemd is. Surrealistisch? In ieder geval Belgisch; Magritte en Franquin waren er ook niet vies van. De 2 bekendste leden waren de gitarist Jean-Marie Aerts, die na het opdoeken van TCM, in 1986, verder ging als producer voor o.a. Jo Lemaire en Urban Dance Squad, en Arno Hintjens, die na TCM begon aan een succesvolle solocarrière.
In 1985 tourde TCM in Europa als voorprogramma van Simple Minds. Het volgende nummer, ‘Middle Class and Blue Eyes’, komt van de 2e LP L’Apache uit 1982:




Hintjens’ solocarrière start in 1986 onder de naam Arno. Hij haalt zijn muzikale inspiratie overal vandaan en zingt in diverse talen, maar, vanaf 1995, meestal in het Frans. In 2002 ontving hij de titel “Chevalier des Arts et des Lettres’ van de Franse regering. Arno’s carrière loopt nog steeds lekker. Hierbij een nietsontziende lofzang op zijn moeder: ‘Dans les Yeux de ma Mère’



Het volgende nummer is ‘Gimme the Heat’ van dEUS. dEUS werd in 1991 opgericht als een covers band. In 1994 kwam hun eerste CD ‘Worst Case Scenario’ uit, in 1997 gevolgd door hun beste ‘In a Bar, Under the Sea’. Die CD staat vol met heel eigen nummers, geïnspireerd door o.a. Frank Zappa, Tom Waits en King Crimson, die niet gelimiteerd zijn door gedachten over kritiek en verkoopcijfers. Alle rafels en uitbarstingen zitten er nog aan. Op latere CD’s werden de rafels minder. dEUS bestaat nog steeds en krijgt nog goeie kritieken, ook voor hun laatste CD uit 2012. Nog even de oprichter Tom Barman noemen. Hij deed een filmopleiding in Brussel, maar stopte daarmee omdat hij de muziek in wilde. Er staan 1 hoofdfilm en diverse korte films op zijn naam. Hij is de belangrijkste componist en een van de 2 overgebleven leden uit de originele bezetting. 



Dan overschakelen naar de laatste bijdrage. Net als dEUS komt DAAU (Die Anarchistische Abendunterhaltung ,1992) uit Antwerpen, waar een lange traditie bestaat dat leden uit verschillende groepen met elkaar spelen. Door de tijd heen kent DAAU dan ook vele bezettingen, maar constanten zijn Han Stubbe (klarinet) en Roel van Kamp (accordeon). Ze halen hun inspiratie overal vandaan: volksmuziek, Piazzolla, klezmer, reggae, moorse invloeden etc.. Hazmat Modine en Gogol Bordello staan in dezelfde traditie. DAAU heeft nooit bijzonder veel CD’s verkocht, maar heeft bijvoorbeeld wel overal in Europa met veel succes op festivals gestaan. Het volgende nummer ‘Hot Shades’ komt van hun 2e CD ‘We Need New Animals’ uit 1997.



Zo, dat zal ze leren!

Hoorwurm






1 opmerking:

  1. Wat leuk! DAAU heb ik zo'n 30jaar geleden tijdens de 4daagse feesten op t Valkhof zien optreden, en later een concert in Apeldoorn.

    BeantwoordenVerwijderen