Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

zaterdag 25 april 2020

Vogels in de muziek

De natuur gaat z’n eigen gang en vaart er wel bij, dat er minder auto’s rijden en b.v. weinig vliegtuigen vliegen. Op het nieuws hoorde ik dat voor vele mensen een nieuwe hobby is geboren, n.l. vogels spotten en de vogelgeluiden herkennen en zelfs nadoen. Volgens echte kenners moet je er waarschijnlijk wel mee opgegroeid zijn om te weten welke vogels je ziet en vogelgeluiden te herkennen, anders schijnt het toch wel erg moeilijk te zijn. Zoals de generatie van mijn moeder, inmiddels 93 en geboren op het platteland op een boerderij, zij kent vele geluiden. En bovendien stonden mijn ouders om 5 uur op (toen ze zelf nog jong waren) en ja dan zijn de vogeltjes al erg actief.
En toen hoorde je de vogelgeluiden ook beter, het was overal veel rustiger; bijna net zoals nu... veel minder verkeer en we kunnen de vogels meer horen.  Al bij al lijkt het me een leuke hobby, vogelaar te zijn en kunnen we ons nu waarschijnlijk meer identificeren met hun grote vrijheid, die wij nu minder hebben. Ik zou wel een interview met wat vogeltjes willen doen, wat zij ervan vinden, maar ja ik ben geen heilige Franciscus die met vogels en andere dieren kon praten.
En wat zullen de vogeltjes waarschijnlijk blij zijn met wekenlang die prachtige blauwe lucht. Hopelijk komen binnenkort de pimpelmeesjes weer in mijn vogelnestje, iets wat ze al jaren doen. Ze hebben er al gekeken. Als ik er tijd voor heb/neem, dan kan ik die druk in de weer zijnde vogeltjes urenlang observeren. Ik verheug me nu al op deze vogelmeditatie.
Voor wie toch graag het zingen van verschillende vogels wil leren kennen… er bestaat een boek 'vogelgeluiden in de tuin' van Andrea Pinnington. Via een knopje in het boek zie en hoor je de naam van de 12 meest voorkomende tuinvogels. Dit boekje was bedoeld voor kinderen, maar blijkt juist ook voor volwassenen enorm in trek.
Er is ook een videofilmpje waar je een aantal vogels voorbij ziet komen met de namen erbij.



Waarschijnlijk kunnen jullie genieten van de volgende video. Wat zijn hier aparte vogels bij. Het is een mooi duet in een kleurvolle uitvoering van Mozarts aria 'Papagena, Papageno! uit de opera 'Die Zauberflöte'.



Wat is de natuur betoverend mooi en puur, dat kun je bij de volgende video zien en horen:



Ik vind het zielig dat vele vogels in een kooi zitten en slechts in een woonkamer een beetje kunnen vliegen. Ik vind het niet zo’n 'intelligente lockdown'. Toch lijkt het erop dat deze vogel vrij positief blijft. Jullie ook? Je zou zo’n vogel in huis hebben, met steeds hetzelfde deuntje!


Dan nu onze eigen Nederlandse nachtegaal: Anouk met Birds. Ik vond het zo’n verademing dat er ineens een heel ander genre van zang kwam door Anouk op het Eurovisie SongfestivalWat heeft ze een aparte diepe mooie stem.



De volgende video is van een heel ander kaliber… ik vind het grappig en het is een heel oud lied. Je kunt er op twisten en deze artiest doet op het eind een vogel na. Hij is het type van André van Duin en hij lijkt er zelfs wel op.


De volgende grote artiest met Three little birds van Bob Marley voeg ik er graag bij. Ik vind het lekkere muziek, de reggae… het maakt me blij en energiek. En in dit lied zingt Marley: "Don’t worry every little thing is gonna be all right". Ik zing het vaak hardop mee en bij zo’n liedje kan ik niet stil blijven zitten en dans en zing ik erop los. Zoals Bob Marley geloof ik er ook in: “Het komt allemaal goed”! 



Als iemand ziek is in Japan dan maken de familie en/of vrienden 1000 kraanvogels van gevouwen papier. Dat zorgt ervoor dat de patiënt weer beter wordt. Een kraanvogel brengt immers geluk. De kraanvogel zit ook in de Chinese Tai Chi. De kraanvogel spreidt zijn vleugels. Daar heet hij “Hemelse kraanvogel” en is volgens de Chinezen de schakel tussen hemel en aarde. Een fraaie boodschapper en een symbool van vrede en een lang leven. ... Volgens de traditie waren de hemelse kraanvogels de boodschappers van wijsheid.

Wereldwijd, maar vooral in Oost-Azië, is de kraanvogel symbool van gezondheid, lang leven, trouw en geluk. In Viëtnam is zijn afbeelding verwerkt in de nationale vlag, in Japan is de kraanvogel een beschermd en heilig dier.
Hier een opname van de kraanvogeldans, van de Aino, een volk dat in het noorden van Japan leeft. 



Zijn in Nederland niet alle vogels beschermd? Weten jullie nog van dat musje dat in de hal zat van de dominowedstrijd en dat doodgeschoten werd? Wat een ophef was dat!

Een vogelgroet van de natuurliefhebber Flower.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten