Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

dinsdag 21 april 2020

China II

Onderstaande bijdrage is van Flower Ella, zoals ze in China werd genoemd. Als trouwe lezer van dit blog, heeft ze vandaag zelf een vaccin ontwikkeld om met ons te delen.


Nǐ hǎo 

你好,
Wat er ook in China gebeurd is of via China?…. het is en blijft voor mij een bijzonder land. 
Ik heb in China gewoond en met veel plezier gestudeerd en gewerkt in 3 verschillende ziekenhuizen. In Beijing, Nanjing en Guanzhou. Totaal andere ervaringen dan de indruk die je op de televisie krijgt. Ik zou willen dat we in Nederland zulke ziekenhuizen zouden hebben, zonder al die hectiek en hiërarchie en met zoveel liefde en ontspannende energie. Ik kan vergelijken want ik heb ook in een Nederlands ziekenhuis gewerkt.
Tal van vragen zullen bij vele mensen opkomen. Is het Kroonvirus in China geboren, ontwikkeld, overgevlogen van een vleermuis op de mens ? Is het man-made? Komt het door proeven in een laboratorium in Wuhan waar ze mee aan het experimenteren zijn? Is het een biowapen en/of komt het door 5G? Is het nu een pandemie of een plandemie? Het lijkt wel een Chinese muur (er is niet doorheen te komen). Het klinkt als Chinees voor mij en velen. 

Het woord “crisis” bestaat uit 2 Chinese tekens; 
1 teken betekent “gevaarlijk” en 
het andere teken betekent “kans”.


Nu naar de muziek. De mooiste show van muziek en dans, die ik ooit heb mogen meemaken is: SHEN YUN in 2018 in Breda. Het gaat over 5000 jaar Chinese beschaving. Ted Kavanau, de oprichter van CNN Headline News zegt hierover: “De oude Chinese wijsheid zal niet alleen het Chinese volk ten goede komen maar de hele wereld”.



Daarentegen vond ik de populaire Chinese Pekingopera op z’n zachtst gezegd niet fijn klinken. Als je in Beijing woont is dat natuurlijk een “must”. Ik merkte daar dat ik “Westerse muziekoren” heb. De aria’s met de meestal erg hoge tonen deden pijn aan mijn oren. Het klonk voor mij als kattengejank en dan 3 octaven hoger. Ik wilde het perse ondergaan maar intuïtief wilde ik gillend weglopen. We dronken geen thee uit Chinese porseleinen kopjes… die waren geheid gesneuveld. Ik zal jullie de Pekingopera besparen of misschien is juist nu de interesse gekomen; er staan genoeg filmpjes op youtube.
Hieronder een aantal video’s die jullie hopelijk in ontspannen sfeer brengen. Ik heb verschillende instrumenten gekozen, o.a. de Tankdrum, de Guzheng, de Citer, de Guqin, de Pipa, de Kalimba en de Erhu.
De 1ste is met de Tankdrum of Steel Tonque Drum. Dat is een drum met verschillende tonen. Je kunt het met je handen bespelen of met drumsticks. 



De volgende muziek is met het Guzheng instrument + de Citer: de Guzheng is een traditioneel Chinees muziekinstrument dat behoort tot de Citer-instrumentenfamilie en heeft 21 snaren. Soms wordt de Guzheng verward met de Guqin. De Guzheng ligt aan de basis van de Japanse Koto. De Koto is oorspronkelijk afkomstig uit China. In de Japanse muziek is de Koto net zo belangrijk als de piano in de Westerse muziek. Hier komt de Guzheng.



Muziek met een ander instrument: de Guqin. Dit is de Chinese Citer. Dit muziekinstrument heeft 7 snaren; er zijn ook varianten met 5 en 10 snaren. De Guqin is een van de oudste bekende snaarinstrumenten en wordt ook vandaag nog bespeeld. In de volgende video hoor je de Guqin en de Tankdrum.



De bekende vrouw: Wu Man, vaak ook Man Wu genoemd is een Chinese Pipa speler en componist. Ze staat bekend om haar brede scala aan muziekstijlen en het introduceren van de Pipa. In de volgende video speelt ze op een grandioze manier de Pipa in een Concerthall. De Pipa is een Chinees snaarinstrument. Het wordt ook wel Chinese luit genoemd. De compositie heet "White snow in Spring" (Wat wij ons nu niet kunnen voorstellen). Waarschijnlijk wordt met de “White snow” de witte bloesem bedoeld.


De volgende muzikant speelt op de Kalimba. Ik ken het instrument als Sansula. Ze zijn in verschillende toonsoorten te koop. In de volksmond wordt de Kalimba/ Sansula ook wel “vingerpiano” genoemd. Deze muziek is voornamelijk geschreven voor degene die moeilijk in slaap kunnen komen:


Voor wie nog meer Chinese muziek wil horen kan ik je het Erhu Concerto aanbevelen. Erhu is een snaarinstrument met 2 snaren en dit instrument schijnt het meest overeen te komen met de menselijke stem. Oordeel zelf.


Geniet ze.
Graag zou ik tegen alle regeringen willen zeggen wat de Chinese wijsgeer Lao Tse heeft gezegd: “Te leiden, maar niet te heersen, dit is de wonderlijke deugd”.
Lieve mensen als je het nu helemaal niet meer weet, dan kun je altijd nog de wijsheid uit het boek de “ I Tjing” halen.
Veel kansen gewenst.
Lentegroet, Flower.


1 opmerking:

  1. Hai Jeroen, ik vind het geweldig hoe met zorg jij de muziek uitkiest & met bijgevoegde informatie. Heerlijk om op je eigen tijd & manier ernaar te luisteren. Geeft me zo'n positieve vibe. Om maar in muziektermen te blijven. Dank je wel hiervoor, Jeroen . Ik wens je alle goeds & zonnige groetjes, Suchu

    BeantwoordenVerwijderen