Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

maandag 6 april 2020

Kinderliederen

Als op de IC een patiënt gedraaid moet worden om doorligwonden te vermijden, komen er 5 personen aan te pas. 1 voor het hoofd en 2 paren aan beide zijden. Dit herinnerde me aan het (katholieke) avondgebedje:

        ’s Avonds als ik slapen ga, komen mij 14 engelen na
         2 aan mijn hoofdeind, 2 aan mijn voeteneind
         2 aan m’n linkerzij, 2 aan m’n rechterzij
         2 die me dekken, 2 die me wekken
         2 die me wijzen hemel’s paradijzen

Al die hulp alleen al om te slapen, het geeft te denken.

Het deed me ook inzien dat we het kleiner formaat luisteraars onder ons tot nu toe karig hebben bedeeld. Tijd om dat recht te zetten. Geen school (op wat thuisonderwijs na als je geluk hebt), geen sportclubs, geen vriendjes, netto schermtijd; er is heel wat veranderd voor de jeugd. Er is heel wat minder invulling en afleiding. Daardoor hoop ik dat ze met een ervaring te maken krijgen die tot nu toe waarschijnlijk niet vaak is langsgekomen: verveling. Verveling kan in de vorm van stierlijk komen; ik kan me een middag herinneren waarop ik een uur voor etenstijd thuis was en nergens zin in had. Ik heb toen een ellendig ellenlang uur zitten wachten op m’n zusje, of all people. Maar verveling kan ook leiden tot plotselinge ingevingen, inzicht in situaties of oplossingen voor problemen. Dan moet je die mogelijkheid wel kennen. In de hoop dat iedereen zijn innerlijke kind heeft kunnen behouden, vandaag kinderliederen voor elke leeftijd.


Om te beginnen een evergreen, bij mij en vele anderen in Nederland bekend van de prachtserie ’The Singing Detective’. Ik heb het natuurlijk over 'Teddy Bear’s Picnic’ door Henry Hall & His Orchestra. De muziek werd in 1907 geschreven door de Amerikaan John Walter Bratton en de tekst in 1932 door de Ier Jimmy Kennedy. Nadat Bratton het nummer geschreven had, werd hij door menigeen beschuldigd van plagiaat, maar hij werd er nooit voor vervolgd. De eerste (instrumentale) opname is door het Edison Symphony Orchestra: 


De eerste opname met zang is die van Henry Hall and his Orchestra: 



De beren werden verder nog gebruikt in diverse films en series waaronder: Peter Greenaway’s A Zed & Two Noughts, Dad’s Army, The Young Ones, Peaky Blinders en vele anderen.

Het tweede nummer is van iemand die altijd jong gebleven is en geen introductie behoeft: Paul McCartney. Sinds de vroege jaren 1970, had McCartney de intentie om een tekenfilm te maken over de stripfiguur Rupert Bear. Het idee bleef jaren op de plank liggen, maar tussen 1981 en1983 werd de 13 minuten durende film  gerealiseerd. ‘We All Stand Together’ werd in 1984 uitgebracht als single en blijkt nu, qua titel, een inspiratie voor ons allen te zijn.



Na de kikker van McCartney, kan die van Roger Glover natuurlijk niet ontbreken. Glover is de bassist van het eerder genoemde Deep Purple. ‘Love is All’ is een nummer van Glover's concept album The Butterfly Ball and the Grasshopper’s Feast uit 1974. Het album werd geïnspireerd door het gelijknamige prentenboek uit 1973 wat weer gebaseerd was op het gedicht uit 1802. Opvallend detail is dat het nummer in de verkiezingscampagne van 2006 gebruikt werd door het CDA.



Om af te sluiten, een juweeltje uit de Nederlandse liedcultuur dat hier natuurlijk niet mag ontbreken.


Hoorwurm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten