Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

zondag 3 mei 2020

Brian Eno 3

Vandaag het laatste deel van het drieluik over Brian Eno. We hebben zijn solo-carrière en zijn samenwerkingsprojecten al aangestipt, dus nu tijd voor zijn werk als producer.

Een producer is iemand die de leiding heeft tijdens het opnameproces, meestal een hij tot nu toe. Hij heeft diverse rollen. Hij kan een concept bedenken voor een album; hij kan nummers schrijven of mede-schrijven; kan arrangementen/teksten schrijven of veranderingen daaraan voorstellen; kan sessie-muzikanten aanstellen en muzikanten coachen. Dit afhankelijk van de producer’s kwaliteiten en de welwillendheid van de muzikant(en) en platenmaatschappij. Bekende producers zijn Phil Spector (van de wall of sound) en natuurlijk George Martin (van de Beatles).

Eno leidt mensen altijd naar gebieden waar ze nog niet eerder geweest zijn. Talking Heads wordt dansbaar als Eno Afrikaanse polyritmes introduceert. U2 wordt U2 als Eno zijn “sonic landscapes” over de band legt. Bowie blijft altijd Bowie, maar buigt mee met Eno's minimalisme. En Phil Collins maakt graag gebruik van Eno’s ideeën als hij ‘In the Air Tonight’ opneemt. Eno zegt van zichzelf dat hij een “non-musician” is en gebruikt de term “treatments” (behandelingen) om zijn aanpassingen aan het geluid van muziekinstrumenten te beschrijven. Vandaar dat zijn inbreng op Genesis’ 'Lamb' onder de noemer “Enossification” valt. Na de samenwerking met Coldplay op 'Viva la Vida' wordt Eno op 'Mylo Xyloto' bedankt voor “Enoxification”.

Eno maakt ook vaak gebruik van “Oblique Strategies”, een op meer dan 100 kaarten gebaseerde methode om creativiteitsblokkades te doorbreken door lateraal denken. De methode is bedacht door Eno en Peter Schmidt. Op elke kaart staat een suggestie, een aforisme of een opmerking. Voorbeelden zijn:
- Repetitie is een vorm van verandering.
- Zie je fout als een verborgen bedoeling.
- Kijk nauwgezet naar de meest beschamende details en versterk.

Dan nu een paar voorbeelden.

In 1974 was Eno zijn LP “Taking Tiger Mountain by Strategy” aan het opnemen naast de studio waar Genesis bezig was met de “Lamb”, toen Peter Gabriel hem vroeg op een paar nummers de zang met sythesizers te bewerken. Hier een van die nummers: ’The Grand Parade of Lifeless Packaging’:


We hebben Byrne&Eno al aangestipt, maar nu de hele Talking Heads. Van de tweede LP met Eno als producer “Remain in Light": 'Born under Punches’


Over naar U2. Als je de lp “War” vergelijkt met de opvolgers “The Unforgettable Fire” en “The Joshua Tree”, beide geproduceerd door Eno en Daniel Lanois, dan valt meteen op dat het geluid veel symfonischer is en dat de drums naar achter gemixt zijn. U2 klonk als een band in een badkamer en kreeg het geluid van een opkamer. Het geluid is veel rijker en alle instrumenten komen aan bod. U2 was op zoek naar een nieuw geluid en Eno toonde hen de weg. Halleluja.
‘Running to stand Still’ van de CD “The Joshua Tree”, een kleine, eenvoudige schets.


In 1994 bracht Laurie Anderson de CD “Bright Red” uit, geproduceerd door Eno en Anderson. Hiervan het nummer ‘Freefall'.


Als afsluiting ’The Falkland Suite' van John Cale’s “Words for the Dying”, een concept album over de Falkland oorlog met tekst van Dylan Thomas.
2 Welshmen en Eno.



Hoorwurm

1 opmerking: