Je hoeft helemaal niet ziek te zijn om toch iedere dag een heilzame portie muziek te kunnen innemen. Daarom vindt je hier dagelijks een nieuwe post met muziek en een verhaal erbij, hopelijk met bemoedigend effect. Verwacht alle soorten muziek door elkaar: pop, jazz, klassiek, folk, rap, enzovoort...

Het schrijvers-team bestaat inmiddels uit Jeroen Swarte, Hoorwurm en Flower Ella; drie muziekliefhebbers met enige kennis van zaken, en een vriendelijke portie missionarissendrang.

zaterdag 9 mei 2020

Hoop in Lange Dagen (muziekvlogs)

Nu we met dit muziekblog de 50 verhalen gepasseerd zijn, en we steeds vaker gelezen worden, ben ik maar zo vrij om bekendheid aan een ander muzikaal initiatief te geven: "Hoop in Lange Dagen", mijn muzikale vlogs, die ik de laatste weken aan het opnemen en editen ben. De vlogs worden gepubliceerd op het YouTube-kanaal 'SamenStaanWeSterkStream' van Participatie & Werk, de afdeling waar ik bij de RIBW werk. Daar zijn ook dagelijks koffieuurtjes bij te wonen, quizzen en bingo's die georganiseerd worden, online meerstemmig liedjes zingen, en Yoga- en Tai Chi-lessen. Het aanbod is groeiende. 

Vlogs? Dat zijn korte video's waarin ik een stuk muziek presenteer, en vervolgens de YouTube-link erbij geef, zodat je de muziek ook meteen zelf kunt beluisteren. In verschillende genres, zoals klassiek, jazz of pop. Zo hoop ik dat er voor iedereen iets van zijn of haar gading bij zit. 
Hier is de korte introductie van de serie vlogs:



Ik heb zelf massa's symfonieën, LP's, songs en opera's waar ik een verhaal over kan houden; de grootste uitdaging is om het in slechts 5 minuten te doen. Maar er is een uitdaging die ik nog veel leuker vind: het liefst zou ik tips en verzoekjes krijgen van lezers en luisteraars. Vind je een nummer heel erg mooi? Of heb je er speciale herinneringen aan? Werd je geraakt door de muziek van een film? Is er een opera-aria die je kippenvel bezorgt? Een artiest waar je steun aan hebt? Laat het me weten, liefst met je verhaal erbij, en ik maak er een vlog van.

Zelf ben ik alvast maar aan de slag gegaan met muziek die mij dierbaar is, en inmiddels heb ik in 3 genres een video geproduceerd. 

Als eerste het concert voor 2 piano's en orkest van de Franse componist Francis Poulenc. Uit dat concert heb ik ook de muziek gebruikt voor de leader van de vlog.


Als tweede koos ik voor de beroemde LP 'Kind of Blue' van Miles Davis, omdat het zo'n fijne plaat is om nader kennis te maken met jazzmuziek.


Tot slot een niet al te bekende song van Prince 'The Ballad of Dorothy Parker', waarbij ik licht probeer te werpen op waarom het zo'n knap en mooi nummertje is, en op de opnamegeschiedenis ervan.


Dus.... heb je een idee? Mail mij op j.swarte@ribw-nr, of app of bel mij op 06 54674831, en wie weet is jouw lievelingsmuziek wel het onderwerp van de volgende vlog in de serie 'Hoop in Lange Dagen'.

Tot morgen!

1 opmerking:

  1. Leuk om jou zo te zien, Jeroen en je klinkt zo enthousiast.
    Alleen lukt het me niet om de links te zien.

    BeantwoordenVerwijderen